الأحد، 11 يناير 2009

من الشعوب العربية إلى مصر : أنتي معانا ولا مع الناس التانين؟



في الأول خالص عايز اشكركم على ردودوكم الجميلة ومتعمد مش ارد على حد حلو أو وحش لكن الرد اللي بيأثر فيا برد عليه ببوست




ده اولاً , أما ثانيا بقي فإني عايز اقول اني ولا حزب وطني ولا بسمع القناة الاولى ولا قناة النيل للأطفال قصدي للأخبار عشان اتأثر بيهم.




أنا مواطن عادي غلبان مدرس رياضيات مطحون بتكلم باسم الطبقة بتاعاتي من الشعب المصري اللي كلهم مطحنون وغلبانين




البوست اللي فات كنت بتكلم على وجهة نظر ... مش بدافع عن حكومة ... لكن من حقي ادافع عن مصر بلدي ... مش عن حكومة بلدي لأن تلت تربعنا عارفين ان كلها اخطاء من اول الريس " متقال طبعا " لحد عم أحمد العامل في مدرسة القراقرة الاعدادية المشتركة .




ثالثا يا اخونا انا مقولتش مندخلش مساعدات ولا منعديش جرحى أن كان كل هدفي ابين فتح المعابر على البحري زي ما حصل من كام شهر والاخوة الفلسطنين دخلوا وطلعوا بالعافية بعد اربع ايام ده اللي رافضه




رابعا : دافعت عن كل مصري مسلم عربي اتهاجم من كل عربي فاكر نفسه انه وطني وامتنا العربية بتاعاته واحنا خونا وعملاء




والاخت والاخر اللي بيقولوا متأثر بالاعلام المصري ... أدخل وشوف الجزيرة القطرية بتعمل ايه في مصر والمصيريين .




شوف كل العرب بيعاملونا ازاي حتى الفلسطنين اللي في غربة معاك ... وانت تعرف ليا حق ادافع عن مصر ولا لا ..




خامسا عجبتني كلمة حلوة اوي قريتها أن اي دولة عربية من اللي بيطنطوا دول لا مؤاخذة لو حدودها مع مصر كانت هتعمل زي ما مصر وعملت بل انيل واضل سبيلا




وتذكروا الكويت والبحرين والسعودية وسوريا وتركيا وقطر نفسها بتاع قناة الجزيرة ايام ضرب العراق لما الدب فوق دماغ المدنيين العراقيين من قواعد في بلادهم




وفي الاخر مصر اللي خاينة وعميلة




المهم ده كان رد على تعليقاتكم .... وانتظروا بوست




من الشعوب العربية إلى مصر : أنتي معانا ولا مع الناس التانين؟

هناك 12 تعليقًا:

ريمان يقول...

السلااااااااااااام عليكم


انا كيييييييييييت

وسع وسع انت وهو

بيب بيييييييييييب

يا ترى انا اول تعليق ولا ايييييييه؟

مممممممممممم

بس هيبقى حظك بومب لو انا اول تعليق عندك


المهم


مين الراجل ده اللى فى الصوره اللى بيشد فى قرعته؟

لا حول ولا قوه الا بالله

المهم انى عايزه اقولك الكلام اللى بيحصل ده عشان مصر بصراحه يعنى موقفها زى الوفت فى وسط الشعوب

بص انا بصراحه اضايقت جدا اما عرفت ان اليمن اقتحمت السفاره المصريه

ما كان الاولى انهم يقتحموا السفاره الاسرائيليه احسن

بس عايزه اقولك ان مصر موقفها ضعيف بالنسبه لقضيه غزه

ومش معنى كده اننا نسمح لحد انه يتكلم عننا

هما بس يتكلموا عن الحاكم لكن مش يتكلموا عن مصر نفسها

الحاكم عاااااااااااااا كخخخخخخخ

انما الشعب والله دحححححح

وبيجب غزه وبيجاهد بماله ودمه عشانها

يلا سلاموز بقى

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" يقول...

السلام عليكم ورحمة الله تعرف حضرتك المشكلة ان الموقف السياسي المخزي والتصريحات هي اللي خلت اللي لا له في التور ولا الطحين بقى له لسان وبيعرف ينقد مصر على الرغم من ان ما حدش جاب سيرة السعودية ورفضها انها عدم بيع النفط للامريكان كورقة ضغط او ناسيين ان الامارات والكويت والسعودية مكلفين من امريكا وماموريين بدفع مليارات الدولارات علشان تساعدها في الازمة المالية وناسيين ان دول الخليج دي باموالها ومجهودات جنودنا واتحاد العرب على قلب رجل واحد هو المخرج وكان مصر هي لوحدها اللي تقف من غير ما نتسند على بعض بس يزيد من الازمة تصريحات من وزارة الخارجية وغيرهم وحركات ما ينفعش تتعمل من المسئولين على الحدود وشو اعلامي على الضابط اللي اتوفى والباس الحق بالباطل ومش هننكر محاباة لاسرائيل والوقوف موقف معادي للمقاومة كل دة اسهم في الصورة المخزية اللي مصر فيها ربنا يفكها علينا وعليهم يارب عذرا على الاطالة تحياتي

م/ الحسيني لزومي يقول...

حمله المقاطعه
لا تستطيع ان تجاهد
لاتستطيع ان تتظاهر
لا تستطيع ان تتبرع بالمال
اذن قاطع وادعو غيرك للمقاطعه
منتجات كل من يدعم العدو
**** هل تعلم أن:-
1- شركه ستار بوكس(للكافيهات والقهوة) تدعم العدو ب 2 مليار سنويا من ارباحها
2- شركة فليب موريس (مارلبورو & مريت ) تدعم العدو وتدفع بصفة يومية ما مقدارة 12% من ارباحها.وعليه فإن مدخني العالم الإسلامي فقط يدفعون كل صباح 12 مليون دولار اي ما قيمته طائرة اف-16 كل اربعة ايام .

*** قائمة المقاطعة
ستار بوكس
ماكدونالدز
برجر كينج
كنتاكي
بيترا كينج
كوكاكولا
بيبسي
فردركرز
شيليز

لنوقف شراء البضائع الأمريكية والبريطانية لشهر واحد فقط

سوف تكون تكلفة هذا الشهر عليهم خسائر مقدارها
37 بليون دولار

Unknown يقول...

جمال عبد الناصر
وانور السادات
والي مايسماش
احتكموا للشعب ...الي يحب عبدالناصر يرمي نفه في البحر
البحر اتعكر من كثره الناس (مغفلين)
الي يحب السادات يرمي نفسه في البحر
الي رموا نفسهم 200او300واحد (برضه مغفلين)
الي يحب اللي ما يسماش
الي يحب اللي ما يسماش
واحد فقط ما فيش غيره رمي نفسه...
مارشات عسكريه وحفله كبيره للبيحب وقعده جنبه وهات يابوس فيه
ايه الي نفسك فيه واعملهولك ...أأمر
......انا نفسي في حاجه واحد بس ..
نفسي اعرف مين ابن .....اللي زقني في البحر.
_________وبتقول فيهم حد يتحب ؟

الازهرى يقول...

طبعا انا عارف انى اتأخرت كتير
لكن انت عارف الامتحانات والمواصلات وخلافه

المهم تحليلك للاحداث جميل وان كنت اختلف معه
فى مدونة فشكول ايضا يتكلم من زاوية اخرى
وفى ميامسا يأخذ زاوية ثالثة
ولكن اعتقد اننا جميعا نتكلم حول نفس النقطة

بداية لا يشغلك ما يقوله البعض ولا يجعلك تخرج عن الطريق الذى تريده بكتاباتك والا فانظر فشكول له فى اتدوين تاريخ وما زال يهاجم حتى الان عندما يكتب ما يريد

تحياتى دوما

tota_fm يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
والله عندك حق فعلا موقف اللى امفروض اسمهم الاخوه العرب يعنى اخواتنا كان يستفز موضوع قفل المعبر وان احنا مندخلش مساعادات ومرضي كان يضايق وضايق الشعب المصري بس ده كان قرار حكومه مش قرار شعب بس في الاخر الحكومة هى اللى حاطه مصر فى موقف محرج فيها ايه لو وقفنا تصدير الغاز وسحبنا السفير الاسرائيلى من مصر وعملناها قبل كده ومحصلش حاجه يعنى
ربنا ينصر غزه وينصر العرب ويجمعهم بدل ما كل دوله ضد التانيه وناسين ان هو ده اللى هما عاوزينه اننا نكون متفرقين

سمكه واحده يقول...

والله هو دلوقتي مش قدمنا غير
المقاطعه بجد كل المنتجات
الدعاء وصلاه قيام ليل وصلاه قضاء حاجه
التبرع علي قد ما نقدر بالفلوس
زياره ليهم حجات كتير في ادينا
بيني وبينك وعن نفسي انا عايزه الجهاد
نتجه لربنا شويه ونبطل اللي احنا فيه ونفكر في بعض مش كل واحد يقول ياله نفسي من الاخر نبقي ايد واحده
وكل اللي يقدر يعمل حاجه يعملها منتكلش علي بعض

GiGi world يقول...

انا معاك مفيش كلام اقوله اتمنى تقرا شويه اللخبطه اللى انا كاتبها لان لها علاقه بالموضوع
للاسف كل اللى بيدافع عن مصر بقى عميل

rovy يقول...

السلام عليكم
وجهة نظر سيادتك واضحة جدا
بس فعلا المشكله اننا فى موقف ما ينفعش كل واحد يلوم فيه على الاخر ..
مفيش امامنا الا شىء واحد هو الوحده و اننا نعرف مين عدونا الحقيقى
الصهاينه بقالهم زمان بيخططوا بكل الطرق علشان يفرقوا العرب و احنا مش عاوزين نفهم و نفوق و نعرف ان هدفنا واحد و عدونا واحد و ان وحدتنا هى اول طريق النصر ..
ربنا يهدينا جميعا للحق و يوحد صفوفنا
و ينصرنا نصرا قويا عزيزا ان شاء الله

دمت بكل الخير اخى الفاضل
خالص التقدير و التحيه

Unknown يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
مع احترامى الشديد لكلام حضرتك ....
انا بردوا من الطبقة اللى حضرتك بتتكلم عنها
بس مش معنى كدا انى اهاجم ناس بيقتلوا وهما اصلا اخوانا فى الدين
وكمان محدش قال اننا نسيب المعبر مفتوح على البحرى ولا حاجة احنا او انا كان نفسى يسيبوا اللى عاوز يدخل يدخل سواء ادوية او اكل او سيارات اسعاف او حتى دكاترة مش عرب بس متضامنين مع فلسطين ووالله اعلى واعلم كمان مش مسلمين ودا انا شفتة بعينى مش حد قالى علية
وبالنسبة لاخوانا الفلسطنيين مين اللى قال لحضرتك انهم مش عاوزين يرجعوا بلادهم
الكلام دا غلط جدا
لان اول لما حد بيشفى منهم بيرجع على طول عارف حضرتك لية ؟؟؟
لانة عاوز يستشهد فى سبيل الله وتحرير وطنة ولانة مش جبان
وانا مش ضد بلدى لا طبعا انا ضد اللى الاعلام المصرى بيعملة من ناحية واللى الحكومة بتعملة من ناحية تانية
اسفة على الاطالة
دمت بالف خير
وتقبل تحياتى

الـسـيـدة نـون يقول...

واحد هجم على راجل وسأله انت معانا ولا مع الناس التانيين؟
قام الراجل رد بسرعة وقال أنا معاكم أنا معاكم

قام اللى هجم عليه قاله
بس احنا الناس التانيين

نيهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاع




يعنى من الاخر كدة هتلاقى الدول العربية دى هتلاقيها هى كمان مع الناس التانيين


يا نهااااااااااااار

تخيل فعلا اننا شكلنا كدة كلنا مع الناس التانيين
ومافيش حد معاهم

مع الناس الاولانيين يعنى

عموما انا مش معاهم


نيجى نبقى مع بعض
ونعمل دعوة ونخلى الناس تبقى معانا



سلام
اختك خيخة

عربي نيوز يقول...

حسبنا الله ونعم الوكيل

والله نعلم ايها المصريون العظماء انتم اهل الكرم والجود والتضحية
انتم اخوة الدم والعقيدة
لكن اؤلئك الأوغاد الخونة الذين يتحكمون في مصير الأمة هؤلاء هم الكلاب
أسأل الله ان يطهر بلادنا من شرورهم


لا تنسوا اخوانكم في غزة من دعائكم

||..بحــر الدموع..||